A heavy metal Anglia szüleménye. Más anya nem is hozhatta
volna világra a rock and roll legvadabb fattyát. Misztikus és sűrű ködfátyol
leple alól, szürke városok lehelték ki magukból az első súlyos riffeket.
Birmingham ipari trágyadombja hányta ki magából, az Aleister Crowley okkult
tanításaitól megbabonázott első Black Sabbath albumot. Vérnek, sárnak és fémnek
ragacsos és sűrű keveréke volt ez a lemez, ami láncokra verve, visszahúzta a
valóságot a föld szintjére. Ha valami, akkor ez volt az, ami lezárta a virággyerekek,
addigra teljesen elzüllött, képmutató szeretetnyarát. Kiderült, hogy a Világ
még mindig nem képes újjászületni a Tiszta Szeretet jegyében. A fiatalokat is
uralma alá hajtotta az önző és hedonista konformizmus örökké kielégíthetetlen,
ördögi vágya. A lehetőség így veszett el hosszú-hosszú időre... Az MC5, a The
Stooges és a Black Sabbath tükröt mutatott saját korának. Tessék! Ilyenek
vagytok! Ilyenné tettétek a világot is! Elbuktatok. Nem sokkal később
(1972-ben) ez a kifejezésforma, csikorgó riffek lángoló tömbjein gördülve,
művészi csúcsára ért a Vol.4. képében. A Sabs 4. nagylemeze volt az, ami
meggyógyított 11 éves koromban (1981) és kinyitotta a fülem a világ különféle
hangjaira. (Persze, 1 évvel előtte már az AC/DC, a Let There Be Rock című
albumával végzetesen elindított ezen az úton). Valami ilyesmi erőt éreztem
megnyilvánulni az Uncle Acid & the Deadbeats új albumának kezdő hangjaiból
is. Azonnal beszippantott a psychedelia sötétebb oldalán nyújtózó, cambridge-i
heavy metal banda aurája. Az izzó lávaként gördülő doom-riffek olyan mágikus
hatással bírnak, hogy mindjárt elsőre sikerült megbarátkoznom a háttérbe
húzódó, sejtelmes énekhangzással is. Különösen, hogy a dallamok rendkívűl
ragadósak. Jól használják a The Beatles/Lennon-féle psychedeliát és a Blue
Öyster Cult okos, titokzatos helyekről származó, popérzékeny harmóniáit. A
dalok szövege remekül megírt, okkult misztikummal átitatott rockköltészet.
Egytől egyig komoly rock and roll-faktorral rendelkeznek a dalok, ezáltal igen
könnyen megjegyezhetőek. Uncle hangja ugyan nem egy klasszikus értelemben vett
hard rock torok, de arra nincs is szükség, mert a szerzemények olyan izgalmasan
épülgetnek és annyira változatosak, hogy ilyen igény fel sem merül bennem. A
hangzás sokat fejlődött a korai idők óta. A második Blood Lust album vérgőzös, garázs-horrorján
keresztülérkeztek el ahhoz, a mindenki által szerethető döghöz, ami a Mind
Controlt jellemzi. Három fő iránya van a hangképnek. Egyik oldalon, a gazdagon
rétegzett vokális harmóniák simogatnak. Másik irányból pedig, kiérleltek egy
sajátosan szikár heavy monolitot, amiben benne van a sokat emlegetett Black
Sabbath és más fontos doom bandák hatása is (pl. Pentagram és Trouble).
(Na, ki az a doom banda, aki istenként tekint a The Beatles psychedeliájára?
Na, ki? Na, ugye! > Akinek lemezére évek óta messiásként vártunk, haha!)
Megmaradt a korai idők koszos, de egészséges garázshangzása is, ami
kidomborítja Sav Bácsi vonzódását a rajzfilmszerű, B-szériás horror-témák
iránt. Emiatt lehet érezni némi hatást a ’60-as évek, amerikai
garázs-psychofreakjéből is. Ha bármit is jelentene, akkor psyxploitationnak
nevezném el ezt az esztétikát. Beugrott még az újabb korokból a Big Elf is, de
ez már tényleg csak szőrszálhasogatás, ugyanis egy teljesen önálló lábakon álló
albumba botlottunk. A Mind Control album első riffjei magnetikus erővel vonták
magukra a figyelmem. És íme, ennyit a megérzésekről. A nyitó Mt. Abraxasban, 3
és fél percnél máris előcitálják a Vol.4. egyik felettébb emlékezetes témáját.
De valahogy egyáltalán nem zavaró ez, és nincs is az albumon több ilyen
egyértelmű idézet. A dal végén mániákusan, hosszan zümmögtetnek egy ragadós
doom riffet. Kész! Le vagyok nyűgözve! Van a bandában valami megfoghatatlan
"prog-fenség". A Mind Crawler kőzuhatagában egy pillanatra felsejlik
Arthur Brown Őrült Világa és megidéződik a The Stooges egy ismert
zongoratémája. Uncle parádésan játszik Les Paul Juniorján. Már ez a dal is, de
főleg az utána következő, húzós Poison Apple az, aminek a dallamai savként marják
magukat a fülembe. Közben a háttérben elővillan Alice Cooper nyaktilójának
árnyéka is. Homok csikorog a fogaim között, ahogy ott állok nagyterpeszben a
Sivatagi Ceremónián. Elvarázsolt lepárlása a Sabbathista desert session-öknek.
Igazán emlékezetes a zakatoló Evil Love. Ozzy korai anyagain is helyt tudna
állni ez a hatalmas rockhimnusz. A hard rock villámcsapásai után, az album
második felén, Sav Bácsi elnyújtózik a merengősebb és az eddigieknél még
psychedelikusabb dalokban. A Death Valley Blues, mint egy LSD trip csavarja ki
az elméd, Revolveresen hajlított dallamaival és fuzzos gitárjátékával. A Follow
the Leader, a szitáros Harrison hatását felmutató dal, elszáll velünk Keletre.
Drone és doom Indiában. A Valley of the Dolls lassan őrlő doom metal. Majdnem
annyira súlyosan és érzéssel szakít a gitár-riff, mintha a Sleep tolná.
(Hatalmas dicséretnek szántam, haha!). Ezt a végzetszerűséget teljesíti be az
utolsóként felcsendülő Devil’s Work. Az album feszültsége itt hág tetőfokára.
Sátáni erők katonás rendben menetelnek a gitár végzetszerű, katartikus
mennydörgésére. A banda páratlan alkímiája teszi teljességgel reménytelenné a helyzetem:
újra és újra hallgatnom kell. Egyfolytában. Most, hogy Sav Bácsi pár hónappal
ezelőtt úgy döntött, élőben is bemutatkozik, némiképpen enyhült a körülöttük
kialakult titokzatosság. Van abban valami méltóságteljes, hogy ez a banda nem
liheg a nyakunkba a manapság oly általánossá vált önreklámozással. Egy biztos:
mindez a titkolózás és világ elől való rejtőzködés, kevés lenne a dicsőséghez.
Ahhoz jó dalok kellenek, és az Uncle Acid & the Deadbeats átkozottan jó
dalokat írt! Egy tökéletesen megvalósított alkimista művelet ez az album! A
heavy metal él és virul! Hail!
Bien János (Yell) - Sky Children
Tracklist:
1. Mt. Abraxas
2. Mind Crawler
3. Poison Apple
4. Desert Ceremony
5. Evil Love
6. Death Valley Blues
7. Follow the Leader
8. Valley of the Dolls
9. Devil's Work
Tagok:
Red - Drums
Uncle Acid - Vocals, Guitar, Keyboard
Kat - Bass
Infók:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése