2013. május 22., szerda

Vanishing point - "A Száguldás a semmibe jóval több annál, amit egy átlagos road movie kínálni szokott."


Egy olyan tripbe vonlak itt be most, ami méltán ejtette rabul rajongóit a dicsőséges stoner körökből és úgy általában a rock’n’roll hívői közül is. Eddigi életem legjobb road movie-ját  anyámnak köszönhetem. Kissrác koromban a Magyar Televízió egy késő esti időpontban műsorra tűzte a Vanishing Point című mozit. Nyilvánvaló, hogy egy kölöknek addigra már aludnia kellett volna, de anyám ráérezve arra, hogy valami egészen különleges élményben lesz részem, megengedte, hogy végignézzem vele, az azóta kultfilmmé vált mesterművet. Persze, kicsi fiát ismerve, anyám jól tudta, hogy meg vagyok őrülve az autókért. ( Annál jobban csak a rockzenéért rajongtam, haha!) A film főhőse Kowalski (Barry Newman), feladatul kapja, hogy egy ’70-es gyártmányú, fehér Dodge Challengert szállítson le Denverből San Franciscoba. Induláskor fogad dealerével, hogy tizenöt óra múlva, amikor a kocsi átadásra került, telefonon jelentkezik Friscoból. A néhai autóversenyző bespeedezve vág neki Amerika végtelen, nyílegyenes aszfaltcsíkjának és a gázpedált padlóig nyomva, kezdetét veszi minden idők legjobb autós road tripje. Miután egy rendőri felszólításra nem áll meg, eszeveszett tempóban kényszerül menekülni a hatóság elöl, aminek az lesz az eredménye, hogy az USA összes rendőre őt üldözi és egyre inkább sarokba is szorítja. A fekete dj, Super Soul, a rendőrségi csatornát lehallgatva, élő rádióadásban segíti Kowalskit a menekülésben. A világtalan lemezlovast zseniálisan alakító Cleavon Little eszméletlen cool szövegelései és dögös soul zenéje, meghatározó hangulati eleme és mindenki által felemlegetett kultikus pontja a filmnek.


A Száguldás a semmibe jóval több annál, amit egy átlagos road movie kínálni szokott. A John A. Alonzo által gyönyörűen fényképezett filmkockák mesterien mutatják be, nem csak az autósüldözések lélegzetelállító pillanatait, hanem a hippi-eszmékből kiábrándult, kiégett Amerika hangulatát is. A film bepillantást enged a déli államok redneck lakosságának unalmas és korlátolt hétköznapjaiba. Találkozhatunk hippikkel, akik megpróbálnak a társadalomtól elvonultan élni. Főhősünk egyre értelmetlenebbnek tűnő ámokfutását a rendező meg-megszakitja Kowalski múltjából származó, víziószerű képekkel, amik azt engedik sejtetni, hogy egy erős érzelmi traumákon átesett ember kalandjait izgulhatjuk végig. Mindez még érdekesebb, ha megtudjátok, hogy a film készítői nem használtak speciális trükköket. A kaszkadőrök maguk hozták össze a lélegzetelállító jeleneteket. A film közepén megpihenünk kicsit az őrült pörgésből, hogy belesimulhassunk a sivatag különös atmoszférájába. A rendező mestere a hangulatkeltésnek. Átlényegülve a hallgatag Kowalski szerepébe, mindannyian bukásra ítélt hősnek érezzük magunkat. Egy olyan ember hiába való lázadásának következményeképpen, aki nem találja helyét a világban, egyre közelebbinek tűnik a tragikus végkifejlet. Az Eltűnési Pont elkerülhetetlenné válik.


Richard C. Sarafian filmjének utóhatása nem merül ki abban, hogy kultuszfilmmé válva, legjobb iskolapéldája lett a ’70-es évek autósüldözős ámokfutásainak. Legutóbb  Quentin Tarantino utalgatott rá (és idézett belőle) az egyébként remek és instant-kult Death Proof mozijában. De nézzük a film rock and rollra tett hatásait! Minden igazi stonernek és rock and rollernek látnia kell a ’70-es évek Amerikájának ikonikus tájait és országútjait, különös tekintettel a sivatag lebegős képeire, ahol a szabadság és a boldogság utolsó analógiájaként egy meztelenül motorozó szőke szépség is feltűnik. Éreznie kell az izomautó motorjának gyomrot rezegtető dohogását, ahogy a drogtól felpörgetve hősünk alatt dübörög a végeláthatatlan aszfaltkígyón. Ezek a képek nagyon betalálnak egy ilyen rock-junkienak, mint amilyen én is vagyok. Arról nem is beszélve, hogy a Száguldás a semmibe hatására, gyerekkorom óta megvalósulatlan álmom lett egy ’70-es Dodge Challenger birtokbavétele. A film második számú főhőse ez az autó. 


1997-ben, a film hangulatába merülve, a Primal Scream elkészítette Vanishing Point címmel a psychedelikus mesterművét. A film második megtekintéséhez, hadd ajánljak egy bevált receptet: vedd le a tv hangját és tedd be a Primal Scream albumot aláfestő zenének. Pazarul működik, majd meglátod. A mai napig nem tudtam megunni a lemezt, amin még a klasszikus Motörhead is felhangzik egy iszonyúan felturbózott, elidegenedett feldolgozásban. Ennek a változatnak a hatása alatt tenném hozzá : az egész mozi alatt motoszkál bennünk a gondolat, hogy valóban a Kowalski-féle figurák lennének a nyugati társadalom közellenségei? Ennyire paranoiás lenne az állam? Az akkor még újszerű kérdés ma már nem kérdés többé! Mára egy mindent kontroll alatt tartó rendőrállam áldozataivá váltunk.
… és amikor a paranoiás hatalom igazságszolgáltatásának pörölye lesújt, mindannyian szertefoszlunk az Eltűnési Pontban!

Zárszóként álljon itt a legendás Wanted magazin telefonos Primal Scream interjújának sava-borsa. A Vanishing Point megjelenése kapcsán Bobby Gillespie-t megkérdezték:
„ - Mit üzensz a magyar rajongóknak?
  - Bozmeg! „


Vanishing point – amerikai, 1971. Rendezte: Richard C. Sarafian. Írta: Malcolm Hart, Guillermo Cabrera Infante. Kép: John A. Alonzo. Szereplők: Barry Newman (Kowalski), Cleavon Little (Super Soul), Victoria Medlin (Vera Thorton), Timothy Scott (Angel). 99 perc


- Bien János (Yell) -

Nincsenek megjegyzések: