2013. április 11., csütörtök

Golden Void – Golden Void. 2012. (Thrill Jockey)


Isaiah Mitchell (gitáros/énekes) az Earthless tagjaként letett már néhány csodás produktumot a psychedeliát előszeretettel elméjükbe injektáló kalandorok elé. A friscoi csapat, a Golden Void, 2009-ben kezdett hypersebességgel együtt dolgozni, miután már tinikoruk óta ismerték egymást és különböző bandákban együtt is játszottak.
  Jobb példát nem találva a Black Sabbath és a Hawkwind van emlegetve velük kapcsolatban, ha azt próbálják keresni, hogy kihez hasonlítsák a Golden Void bemutatkozó nagylemezét. Ezek még akkor is csak féligazságoknak tűnnek, ha a banda neve több, mint biztos, hogy az azonos című Hawkwind dal nyomán született. Nekem legalább ennyire eszembe juttatják a legendás Blue Öyster Cult fénykorát és az újabb kori svéd bandát, a máris klasszikussá vált The Hellacopterst. A száraz és nem túl izmos hangzás sem a keménytökű metál bandákat idézi, hanem a melódikusabb és érzelemgazdagabb ősöket. A végig jelenlévő psychedelia ellenére sem repülnek az űrbe, hanem inkább a földi misztériumiskolákat követik. Nagy általánosságban felemlíthető millió ’70-es évekbeli hatás a hard-és softrock, a psychedelia és progresszív rock területéről. A dalok és a hangzás is homogén. Nem ugrálnak a stílusok között, pontosan tudják, hogy mit akarnak.
  Retrorock! Mondják a nagyokosok,de én nem intézném el ennyivel… Különben is : mi a retrorock? Vagy közelítsük meg a másik oldaláról! Mi nem az manapság? A rock a ’90-es évek óta folyamatosan szüli nagy időszakainak legjobb pillanataiból újabb és újabb mutánsait… Jelen pillanatban úgy néz ki, hogy a Rock’n’Roll nagy hagyományaihoz már nem nagyon lehet hozzátenni semmi újdonságot. A már jól ismert stíluselemek újszerű keveredéséből születhetnek néha még izgalmasnak mondható új albumok!
  A dalközpontú rockzenében egyetlen tét létezik, hogy tud-e valaki jó dalokat írni vagy sem !!! Ez az egyetlen igazi tét! Persze valójában mindig is ez volt. A Golden Void megmutatja, hogy kell ezt csinálni. Az album magas színvonalú dalai, bandák ezreit kényszerítik vissza a garázsba, rájuk zárva az ajtót. Addig ki sem jöhetnek, amíg egy remek albumot le nem tesznek az asztalra! Nagyon unom már, hogy töketlen "rocksztárok" félkész albumokkal vagy 1-2 jó dallal sütkéreznek a medence mellett!
  Az album borítója egyszerű, de remekül illeszkedik a belbecs hangulatához. Az első dal, az Art of Invading, azonnal fülbemászó énekdallamaival, a fuzzos gitár és orgonakombinációjával mindjárt a dolgok közepébe vágnak.Káprázatos gitárszóló olvasztja szét az agyunkat. Már itt megmutatkozik mindaz, ami végig az egész albumra jellemző lesz. A Virtue című lendületes dal az, ahol tudatosul bennünk, hogy a dobos a Keith Moon-iskolát követi. Vastag riffek és hardrockos énektémák után belassítják a dalt és ízes akkordbontogatással kezdik felépíteni a mesteri wah-pedálos gitárszólót. Azonnal kialakuló függőséget okoz! A Jetson Dolma enyhíti először a tempót és a feszültséget. A ’60-as évek végi psychedelikus pop és a Blue Öyster Cult lágyabb dallamainak hatásaiból építkező, símogató harmóniákkal operáló dal óriási sláger lehetne egy egészségesen működő világban. A tibeti buddhizmus hatását mutató dalszöveg pedig rávilágít a zenekar spirituális érdeklődésére. Egymás után sorjáznak az emlékezetes dalok. A Badlands olyan lazán gördül előre, hogy ilyenre csak a legfelsőbb liga képes. Egy pillanatra beugrik a Grand Funk Railroad és a Uriah Heep, miközben kacagok magamban a boldogságtól. Egy pillanatra sem lankad a figyelmünk, miközben kislemezen már megjelent dalok pörgetik fel még magasabbra az albumot. A Shady Grove lehetne a másik nagy sláger erről a csodálatos albumról. A The Curve pedig egy a The Hellacopters legtutibb pillanatait idéző vágtázásból vált egy lassú bluesos gitárszólóba, majd úgy gyorsulnak vissza,hogy majdnem kiejtettem a sört a kezemből. Az album legmagasztosabb pillanata mégis a zárótétel, az Atlantis. Emelkedett hangulat, szép vokál és gyönyörűséges gitárharmóniák jellemzik. Isaiah olyan letisztult témákat hoz itt és az album egészén is, hogy csak a legnagyobbakhoz tudnám hasonlítani. Nem a süllyedő Atlantiszt, hanem annak teljes dicsőségét idézi ez az epikus ívű dalcsoda! Szinte látom magam előtt a fehér ruhába öltözött papokat, akik misztikus szertartás keretében együtt vonulnak és énekelnek, hódolva az Univerzum Urának. Katartikus lezárása ez az anyagnak. Na, éppen ez kell az én lelkemnek és szellememnek! 
Hetek óta hallgatom és teljes mértékben megunhatatlan számomra a Golden Void debütáló albuma.
A zenekar éppen európai turnéján van. A minap jártak Prágában.
ui: Most látom, hogy 2013-ban máris jelentkeztek egy újabb kislemezzel .Címe : Rise to the out of Reach. Gyorsan utána kell nézni!
Tagok:
Isaiah Mitchell, Aaron Morgan, Justin Pinkerton, Camilla Saufley
Infók:


 
Golden Void – Golden Void. 2012. (Thrill Jockey)

Tracklist:
1. Art of Invading
2. Virtue
3. Jetsun Dolma
4. Badlands
5. Shady Grove
6. The Curve
7. Atlantis
  
 - by Bien János (Yell) - Sky Children -

Nincsenek megjegyzések: